Digitoday

Valikko

Verkkomainonta jalostuu

Perinteinen nettimainonta väistyy uudemman sukupolven tieltä. Perusasiat ovat kuitenkin arvossaan, kun verkkopalvelu pyrkii tiiviiseen kanssakäymiseen kuluttajien kanssa. Bisnesväki puolestaan lukee yhä ahkerasti sähköisiä uutiskirjeitä, kun taas kuluttaja-asiakkaiden lukuinto näyttää hukkuvan roskapostiin.
Tarjousten räätälöinti ei ole avain onneen online-markkinoilla, raportoi Jupiter Research. Vain 14 prosenttia kuluttajista sanoo, että heille valikoidut tarjoukset ja tuotesuositukset kasvattavat online-ostohaluja. Vastaavasti uutis- ja viihdesivuilla sanoi vierailevansa sisällön räätälöinnin ansiosta useammin vain kahdeksan prosenttia

Verkkosivuilla vieraillaan ja shopataan ennen muuta perusasioiden ansiosta: runsas puolet online-kuluttajista innostuu esimerkiksi sivujen nopeasta latautumisesta ja navigointiominaisuuksista, Jupiter toteaa raportissaan Beyond the Personalization Myth: Cost Effective Alternatives to Influence Intent. Sen mukaan personoinnin avulla tavoitellut edut voidaan saavuttaa myös vaihtoehtoisin ratkaisuin eli useimmissa verkkopalveluissa esimerkiksi käytettävyyttä kehittämällä.

Perinteisen purevuus heikkenee nettimainonnassa

Perinteinen bannerimainonta painuu askel askeleelta taaemmas nettimainonnan näyttämöllä. DoubleClickin tuore Ad Serving Trends –raportti (Q3 2003) kertoo, että niin sanottu rich media on vakaassa nousukiidossa.

Rich median käsite sulkee sisäänsä muun muassa näytöllä liikkuvat mainoselementit, pop-upit ja flash-pohjaiset toteutukset. Näiden määrä on noussut nyt vuoden toiseen neljännekseen verrattuna 15 prosentilla, kun normaali kasvuvauhti vuosineljännesten välillä on ollut kymmenen prosentin luokkaa.

DoubleClickin pyörittämästä mainonnasta rich median osuus on sen oman ilmoituksen mukaan globaalisti laskettuna jo 37 prosenttia. Vielä vuoden 2002 alussa rich media –mainonnan osuus kokonaisuudesta jäi runsaaseen seitsemääntoista prosenttiin.

Syy uusien formaattien suosion kasvuun näyttäisi yksinkertaiselta: yleisesti laskeneista klikkausmääristä huolimatta juuri perinteistä ilmeikkäämpi internet-mainonta on säilyttänyt kiinnostavuutensa eri formaattien joukossa, mainonnan seurantaraportista selviää.

B2B-uutiskirjeet luettuja

Yrityksiltä toisille suunnattu markkinointiviestintä (B2B) tavoittaa yhä yleisönsä myös sähköpostitse, kun taas kuluttajat jättävät yhä useammin yritysten lähettämät "?uutiskirjeet"? avaamatta.

Yhdysvalloissa html-muotoisten uutiskirjeiden huomioarvoa teknisin keinoin mitannut Opt-in News kertoo professional-kohderyhmän uutiskirjeiden tulevan luetuiksi 71-prosenttisesti, kun taas kuluttajille suunnatuista viesteistä avattiin 41 prosenttia. B2B-viestien lukeminen oli jopa hieman yleistynyt viime vuodesta, kun taas kuluttajapuolella nähtiin muutaman prosenttiyksikön laskua.

Lukijan etukäteen hyväksymä sähköinen suoramarkkinointikin tavoitti tutkimuksen mukaan selvästi paremmin bisnes- kuin kuluttajayleisön, jonka sormet näyttäisivät herkistyneen delete-näppäimen käyttöön tuntuvasti kasvaneen roskapostikuorman vuoksi.

Erään arvion mukaan Yhdysvalloissa keskivertokuluttaja saisi nyt roskapostia jopa 76 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Huolta on kannettu muun muassa pornoaiheisesta postiryöpystä, josta osansa saavat myös netin lapsikäyttäjät.

Näkymiä lastenhuoneiden mediaparatiisiin

Euroopassa on mitattu alaikäisen verkkoväestön kasvua. Alle 18-vuotiaiden verkon käyttäjien määrä näyttäisi nousseen viimeisen vuoden aikana 27 prosentilla. Huiminta vauhtia ovat pitäneet britit, joiden online-lasten ja -nuorten määrä on vuodessa kasvanut 58 prosentilla.

Suhteessa nopeimmin online-nuorisojoukossa kasvaa alle 12-vuotiaiden netin käyttäjien osuus, mikä raportin laatineen Nielsen//Netratingsin tuntuu myös tälle joukolle suunnattujen saittien kävijämäärissä seuraavan vuoden aikana – ainakin niiden sivustojen osalta, jotka onnistuvat sekä miellyttämään lapsia että lunastamaan vanhempienkin luottamuksen.

Haaste paratiisissa?

Yhdysvalloissa puolestaan Knowledge Networks/SRI on osana The Home Technology Monitor –seurantaansa selvitellyt lasten mediakulutusta ja todennut alaikäiset entistä itsenäisemmiksi mediakuluttajiksi. Päätelmää tukee muun muassa havainto, jonka mukaan
oman television saaneet lapset kokivat muita harvemmin vanhempiensa kontrolloivan heidän tv-tottumuksiaan.

Tuoreimman raportin mukaan amerikkalaislapsilla onkin erityisen läheinen suhde television kanssa: omassa huoneessaan televisiota katsoo jo kaksi kolmasosaa 8-17-vuotiaista. Oma pc oli tämän mittauksen mukaan käytössä vain noin 17 prosentilla. Oma dvd-soitinkin oli melkein yhtä monella, kun taas nettiyhteys oli vedetty vain noin joka kymmenennen vastaajan huoneeseen.

Nuoret tahtovat nautintaoikeuden online-musiikkiin

Teinit pitävät tiukasti kiinni ajatuksesta, että heidän tietokoneidensa sisältö on yksityisasia – siinäkin tapauksessa, että kovalevyllä majailee tekijänoikeussäädösten suojaamaa musiikkia. Vain 13 prosenttia yhdysvaltalaisista 13-18-vuotiaista nuorista näkee tällaisessa musiikin varastoinnissa ja siihen perustuvassa kopioinnissa aihetta sakkoihin. Niin ikään kaksi kolmasosaa nuorista vastustaa rangaistuksia, joita langetettaisiin musiikin luvattomasta jakelusta netissä.

Tyttöjen ja poikien moraalikäsitykset eivät online-musiikin suhteen juuri eroa. Kuitenkin ehdottoman jyrkästi rangaistuksia vastustavat tyttöjä todennäköisemmin pojat, kertoo Harris Interactiven julkistama kyselytulos. Kaikkiaan noin kolme neljäsosaa yhdysvaltalaisnuorista on sitä mieltä, että musiikin jakaminen ja tekijänoikeuslain suojaamien tiedostojen lataaminen netistä ilmaiseksi tulisi määritellä sallituksi puuhaksi.

Kyselyyn vastanneista musiikkia oli imuroinut netistä viimeksi kuluneen vuoden aikana kaikkiaan noin 80 prosenttia. Vain kolmasosa sanoi edes joskus maksaneensa täten hankkimastaan musiikista. Yleisin syy ilmaisimurointiin oli se, että nuoret pitivät vain parista biisistä albumilla, eivätkä siksi halunneet ostaa sitä.

Tietokone - viihdekone?

Tietokone näyttää vahvasti myös viihdekoneelta, kertoo Jupiter Research. Sen mukaan online-kuluttajista joka toinen (51%) tallentaisi tv-ohjelmaa tietokoneelleen, jos sitä voisi katsoa paitsi näytöltä myös tavallisesta televisioruudusta.

Vastaavasti 34 prosenttia tallentaisi television audiovisuaalista antia pc:lleen siinä tapauksessa, että sitä voisi katsoa vain näytöltä, Jupiterin raportissa Consumer PCs and Digital Entertainment todetaan. Senior analyst Avi Greengart Jupiterista näkeekin tietokoneen muuttuneen kuluttajien silmissä yhä enemmän kodin "œviihdesolmuksi"?, vaikka se fyysisesti onkin irrallaan televisiosta. Pelien ja musiikin ohella sen asema myös suhteessa televisioon ja dvd:hen näyttäisi siis lujittuvan.
  • Mielipide

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Povekas reality-tähti narahti ”huiputtamisesta” – nolo somemoka paljasti totuuden tähden kadehditusta kodista

    2. 2

      Nuori nainen hankki uuden ökyauton – huomaamaton yksityiskohta paljasti kiusallinen huijauksen, internet villiintyi

    3. 3

      Onko tässä totuus Ivanka Trumpin roolista kulissien takana? Nimetön lähde Valkoisesta talosta puhuu NBC:lle

    4. 4

      Näillä sanoilla Britannia eroaa EU:sta

    5. 5

      Kommentti: Suomesta tuli viidakko tavallisille ihmisille

    6. 6

      Katso oman kotikuntasi sinkkutilanne – täällä asuvat tosielämän Bachelorit

    7. 7

      Helppo testi makuuhuoneessa paljastaa, onko kotisi sisäilma kunnossa

    8. 8

      Lentoemäntä paljastaa parhaan hetken livahtaa vessaan lennolla

    9. 9

      Nuoripari luuli ostaneensa unelmiensa hirsitalon – pian alkoi paljastua, mitä rakennustyömaalla oli oikeasti tapahtunut

    10. 10

      25-vuotias mies piinasi naapurin naista kuukausien ajan – kunnes oven takana odotti yllätys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      25-vuotias mies piinasi naapurin naista kuukausien ajan – kunnes oven takana odotti yllätys

    2. 2

      Jari Sarasvuolle tehty operaatio epäonnistui: syöminen sietämätöntä ja puhe epäselvää – ”SM-bondage-häkkyrä laukesi suussani”

    3. 3

      Nuoripari luuli ostaneensa unelmiensa hirsitalon – pian alkoi paljastua, mitä rakennustyömaalla oli oikeasti tapahtunut

    4. 4

      Yksi varomaton lause Dr. Phil -ohjelmassa teki Daniellesta, 14, megajulkkiksen – ”Hän on varmasti miljonääri vuoden lopussa”

    5. 5

      Osaatko ratkaista japanilaisinsinöörien ”helpon” matematiikkapähkinän? Alle 60 prosenttia vastasi oikein

    6. 6

      Arjen kuluttama yksinhuoltajaäiti Ronja, 41, purskahti itkuun katsottuaan peiliin tv-ohjelman muutoksen jälkeen – katso kuvat!

    7. 7

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    8. 8

      Pyssy vaihtui biksuihin – Playboy-kuviin kosiskeltu ampumahiihtokaunotar poseeraa kauden päätteeksi pikkuisissa bikineissä

    9. 9

      Jyväskyläläinen Erkki on kahden kesämökin loukussa: ”Se on pelkkää työleiriä”

    10. 10

      Einin keikka keskeytyi äkillisesti Saariselällä – vietti yön vessan lattialla: ”Silloin mua vietiin... ”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Merkel tyrmistyi ”hävyttömästä” tempusta – Trump ojensi 350 miljardin laskun

    2. 2

      Bikinipöksyt kokevat tänä kesänä muodonmuutoksen – pukisitko itse yllesi?

    3. 3

      Nuoren naisen asunnosta levisi karmea haju 48 asunnon taloyhtiöön – löydön puhdistamiseen tarvittiin siirtolava

    4. 4

      Teinityttö tervehti tuntematonta miestä koulumatkalla – siitä käynnistyi painajainen

    5. 5

      Tiesitkö? Helsingissä asuu yksi kaikkein aikojen menestyneimmän heviyhtyeen kitaristi – rakastui suomalaiseen Mariaan, elää nyt lapsiperheen arkea Suomessa

    6. 6

      IS seurasi tapahtumien etenemistä: Terrori-isku parlamentin luona Lontoossa – 4 kuoli

    7. 7

      Teinityttö julkaisi hervottoman kuvaparin äidistään kostean illanvieton jälkeen – kiusallinen kuva villitsee somessa: ”Lauantai ja sunnuntai”

    8. 8

      Vihreä Nissan lepää kyljellään Tornion keskustassa – poliisi kertoo, miksi ei puutu tapaukseen

    9. 9

      Albinismia sairastavat kaksostytöt ihastuttavat malleina – poseeraavat nyt yhdessä tumman isosiskonsa kanssa

    10. 10

      Pilvi Hämäläiselle kävi hillitön asumoka – saapui Jussi-gaalaan Aina Inkerin polvisukissa: ”En muistanut, että mulla on halkio”

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Povekas reality-tähti narahti ”huiputtamisesta” – nolo somemoka paljasti totuuden tähden kadehditusta kodista

    2. 2

      Nuori nainen hankki uuden ökyauton – huomaamaton yksityiskohta paljasti kiusallinen huijauksen, internet villiintyi

    3. 3

      Onko tässä totuus Ivanka Trumpin roolista kulissien takana? Nimetön lähde Valkoisesta talosta puhuu NBC:lle

    4. 4

      Näillä sanoilla Britannia eroaa EU:sta

    5. 5

      Kommentti: Suomesta tuli viidakko tavallisille ihmisille

    6. Näytä lisää
    1. 1

      25-vuotias mies piinasi naapurin naista kuukausien ajan – kunnes oven takana odotti yllätys

    2. 2

      Jari Sarasvuolle tehty operaatio epäonnistui: syöminen sietämätöntä ja puhe epäselvää – ”SM-bondage-häkkyrä laukesi suussani”

    3. 3

      Nuoripari luuli ostaneensa unelmiensa hirsitalon – pian alkoi paljastua, mitä rakennustyömaalla oli oikeasti tapahtunut

    4. 4

      Yksi varomaton lause Dr. Phil -ohjelmassa teki Daniellesta, 14, megajulkkiksen – ”Hän on varmasti miljonääri vuoden lopussa”

    5. 5

      Osaatko ratkaista japanilaisinsinöörien ”helpon” matematiikkapähkinän? Alle 60 prosenttia vastasi oikein

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Merkel tyrmistyi ”hävyttömästä” tempusta – Trump ojensi 350 miljardin laskun

    2. 2

      Bikinipöksyt kokevat tänä kesänä muodonmuutoksen – pukisitko itse yllesi?

    3. 3

      Nuoren naisen asunnosta levisi karmea haju 48 asunnon taloyhtiöön – löydön puhdistamiseen tarvittiin siirtolava

    4. 4

      Teinityttö tervehti tuntematonta miestä koulumatkalla – siitä käynnistyi painajainen

    5. 5

      Tiesitkö? Helsingissä asuu yksi kaikkein aikojen menestyneimmän heviyhtyeen kitaristi – rakastui suomalaiseen Mariaan, elää nyt lapsiperheen arkea Suomessa

    6. Näytä lisää